Ukidanje carinske stope od pet odsto na uvoz električnih automobila i smanjenjem carine na hibridna vozila sa dosadašnjih 15 odsto na pet odsto značilo bi korak naprijed ka boljem poslovnom ambijentu, saglasni su stučnjaci iz ove oblasti.
Haris Muratović, predsjednik Udruženja zastupnika i trgovaca automobilima pri Privrednoj komori FBiH, za "Nezavisne novine" ističe da bi ukidanje carina bilo mnogo značajno za BiH iz više razloga.
"Prvenstveno sa aspekta zagađenja, jer se svi borimo sa prekomjernim zagađanjem koje dolazi od automobila, zbog azotnih oksida koji su pogubni za zdravlje stanovnika BiH. Dok će sa poslovne strane to omogućiti više uvezenih električnih automobila, ali i ekološki prihvatljivih hibrida", kazao je Muratović.
Dodaje da je ukidanje carine jedan mali korak naprijed, jer sve zemlje u okruženju ili nemaju carine ili ona iznosi maksimalno jedan odsto za električna vozila.
"Ova inicijativa ide u smjeru harmonizacije carinskih stopa sa onima u regiji, jer carina štiti domaću proizvodnju, ali s obzirom na to da mi nemamo domaću proizvodnju kada su u pitanju električna, ali i hibridna vozila, sadašnja carina totalno je bespotrebna, pa smatramo da bi bilo korektno da se poslovni ambijent poboljša, jer kompletna auto-industrija ide u smjeru elektromobilnosti i ekološki prihvatljivih automobila", zaključio je Muratović.
Iz Uprave za indirektno oprezivanje (UIO) BiH rekli su da je za devet mjeseci ove godine uvezeno 35 električnih vozila u ukupnoj vrijednosti od 3,4 miliona KM.
"Za devet mjeseci ove godine uvezeno je 245 hibridnih vozila, od kojih je 190 novih, a 55 polovnih, u vrijednosti višoj od 13,3 miliona KM, dok je cijele prošle godine uvezeno svega 67, od kojih su 43 nova, a 24 polovna, u vrijednosti od 3,2 miliona KM", ističu iz UIO BiH.
Podsjetimo, Savjet ministra BiH, na prijedlog Ministarstva spoljne trgovine i ekonomskih odnosa BiH, sastavio je Prijedlog odluke o privremenoj suspenziji i privremenom smanjenju carinskih stopa pri uvozu novih električnih i hibridnih automobila do 31. decembra 2022. godine.
Ovom odlukom propisuju se kriterijumi pri uvozu u BiH novoproizvedenih električnih i hibridnih automobila koji će se uvoziti do 31. decembra 2022. godine, uz korištenje privremene suspenzije i privremenog smanjenja carinskih stopa od pet odsto utvrđenih u Zakonu o carinskoj tarifi.
"Svrha donošenja predmetne odluke jeste ta da se carinska stopa na uvoz u BiH novoproizvedenih automobila, koji nemaju preferencijalni status robe iz zemalja sa kojima BiH ima zaključene sporazume o slobodnoj trgovini, smanji sa dosadašnjih 15 odsto na pet odsto za hibridna vozila, te carinska stopa sa pet odsto na nula odsto na automobile na električni pogon", navode iz Ministarstva spoljne trgovine i ekonomskih odnosa.
Dodaju da bi se primjenom povoljnije carinske stope stimulisao uvoz ove vrste automobila, od čega bi BiH imala višestruku korist kako sa aspekta smanjenja zagađenja vazduha i zaštite životne sredine, tako i sa aspekta podizanja stepena bezbjednosti saobraćaja.
"Odluka doprinosi izjednačavanju tržišnih uslova za sve uvoznike i distributere u BiH, bez obzira na to gdje se proizvode vozila brenda koji zastupaju. Takođe, odlukom bi se izvršila i harmonizacija carinskih stopa koje se primjenjuju prilikom uvoza novoproizvedenih automobila u BiH sa carinskim stopama koje se primjenjuju u regionu prilikom uvoza ovih proizvoda", navode iz nadležnog ministarstva.